Aktuálně

Akumulátory pro elektromobily: Kongo, Chile a další. Bez nich to zatím nepojede

Elektromobily mají potenciál významně snížit emise skleníkových plynů. Objevují se ale také analýzy, že produkce akumulátorů pro tyto vozy může brzy čelit nedostatku kritických surovin. Jaký původ mají lithium, kobalt, nikl, mangan a další suroviny a co to pro výrobce baterií znamená? Obsáhlý text o tom napsal pro Český autoprůmysl Vladimír Rybecký. ...

Martin Kupka: K cíli se musí dojít schůdnou cestou

Ministr dopravy Martin Kupka chápe obavy zástupců automobilového průmyslu z připravované normy Euro 7/VII. Je podle něho nejen příliš ambiciózní, ale v některých požadavcích přímo nerealizovatelná. Časopisu Český autoprůmysl ministr popsal, jak vypadají vyjednání o této normě a proč si ...

Vitesco Technologies: Od tlakových senzorů po kybernetickou bezpečnost

Nové laboratoře výzkumného a vývojového centra Vitesco Technologies v Ostravě, které byly oficiálně otevřené letos v září, znamenají významné rozšíření vývojových kapacit společnosti, a to i do nových oblastí. Investice do budovy, kde jsou laboratoře soustředěné, ...

IQS NANOPTIQS: Řízená distribuce světla

Proč svítit tam, kde to není potřeba? Společnost IQS NANOPTIQS vyvíjí a vyrábí mikro a nanooptické prvky, které zvyšují kvalitu osvětlení a zároveň mohou přinést i energetické úspory. „Náš revoluční přístup k vytváření tenkých a miniaturizovaných optickýc ...

Jiří Socha: Když se auta testují virtuální simulací

Ve zkušebním centru bezpečnosti a elektroniky TÜV SÜD Czech v Bezděčíně stále bydlí ve speciální místnosti s konstantní teplotou testovací figuríny. Crash testy jsou a budou v mnoha případech stále potřebné. Ale budoucnost testování v oblasti mobility se poso ...

Digiteq Automotive: Cesta za svatým grálem

Navrhují koncepty, zajišťují technické validace inovací a vyvíjí a testují sériová řešení nových funkcí pro značky koncernu Volkswagen. Cílem vývoje Digiteq Automotive jsou moderní rozhraní mezi vozem a posádkou, pokročilé komfortní, bezpečnostní a asistenční systémy. ...

Kamil Blažek pro Český autoprůmysl: Ke stěhování firem dojde tak jako tak

Zelená transformace povede podle Kamila Blažka, předsedy Sdružení pro zahraniční investice (AFI), k jednomu z největších přerozdělení majetku v poválečné Evropě a firmy, které ji nevyužijí jako příležitost, přinejmenším zchudnou. Podniková sféra se bude měnit i v& ...

Výuka, vývoj a výzkum na VŠB – Technické univerzitě Ostrava: Pomáháme vyvíjet auta, která poslouchají

Na Fakultě elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava běží studijní program orientovaný na oblast automobilové elektroniky už dvanáct let. Zdejší vývojový tým, do kterého se zapojují i studenti, pracuje na řadě projektů souvisejících především s autono ...

Když chce Enyaq k moři podruhé

Že někdo jede (byť podruhé) elektromobilem do Chorvatska, by nestálo ani za zmínku na sociálních sítích. Nebýt toho, že má možnost srovnávat, jaké to je, když jede s mobilem naládovaným mnoha aplikacemi a když jede s jednou aplikací, která funguje j ...

Tomáš Vondrák: Pokračujeme dál rychlým tempem

S příchodem elektromobility se auta začnou více než jízdními vlastnostmi odlišovat uživatelským zážitkem v interiéru vozu, myslí si Tomáš Vondrák, šéf Continentalu v Brandýse nad Labem. V produkci brandýské firmy jsou nově vysoce výkonné počítačové jednotky a velkoploš ...

Vodíková infrastruktura: Smutný příběh

Zatímco dobíječek pro elektromobily i v České republice postupně přibývá, výstavba infrastruktury pro auta s palivovými články se někde zasekla. Počet veřejných plnicích stanic na jaře roku 2022: 0. Je to částečně vinou důsledků pandemie, částečně proto, že firmy, které by chtěly p ...

Bateriový průmysl: Evropa vystrkuje růžky

Ve švédském městě Skellefteå sjely z výrobní linky první baterie s evropským rodokmenem. Do roku 2030 by chtěl jejich výrobce, firma Northvolt, pokrýt 25 procent evropského trhu. Sofistikovaná produkce si vyžádá pracovní sílu se specifickými kompetencemi. Podíl na identifikaci hlavních ...

Karsten Schnake: Budoucnost patří recyklaci

Velký důraz na trvale udržitelný rozvoj si zakotvila ŠKODA AUTO přímo ve strategii do roku 2030 NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Spolu s dodavateli pracuje na ekologicky vyráběných, recyklovatelných a odolných materiálech pro použití v sériové výrobě a zvyšuje počet nakupovan ...

Udržitelné materiály: Auta k sežrání

Vyrábět chytrá a pohodlná auta, která nezatěžují životní prostředí exhalacemi, už nestačí. O větší důraz na udržitelnost si stále hlasitěji říkají i samotné materiály použité při výrobě. To se týká jak karoserií, tak zejména vybavení interiéru vozů. Alternativy k dosud používa ...

Čínská auta: Máme se bát?

Zprávy o čínském útoku na evropské automobilové trhy se vracejí s každou expozicí čínských automobilek na evropských autosalonech. Když se v dubnu 2005 představil v Lipsku sedan střední třídy Zhonghua, bylo většině motoristických novinářů jasno: Po japonské ze 70. let a&n ...

Zelená dohoda je správný směr, má ale svá rizika

Zranitelnost Evropy souvisí podle Petra Zahradníka mimo jiné s tím, že nemá náhradu za odstavované konvenční zdroje. Letošní zima, pokud bude tuhá, by mohla mnohé změnit. Na nutnosti transformace autoprůmyslu se ale nic nezmění. ...

Emise Euro 6 a limity dalšího vývoje

Nároky státních orgánů a Evropské unie na straně jedné a technologický pokrok na straně druhé jsou určitým způsobem limitující faktory, které ohraničují rámec nově utvářených zákonných požadavků na budoucí emise nově vyráběných a homologovaných silničních vozidel. Článek rekapituluje dílč ...

Načíst více